Ikke klar endnu!
Hvad er Can-bus?
CAN står for Controller-Area-Network og er et begreb for det kommunikationssystem, som er at finde i nye biler. Systemet blev opfundet i 1986 af Bosch, som det første CAN-bus system. Efterfølgende kom der mange lignende systemer, men de fik aldrig samme succes. Det bliver i dag brugt, som det internationale standardsystem. CAN-bus'en sender information fra ECU til ECU (Electronic Control Units), man kan derfor anse de individuelle ECU's som bilens kropsdele, og CAN-bus'en som bilens nervesystem.
I takt med at biler får mere avanceret teknologi, og kan have op til 70 ECU's. har man opfundet CAN systemet for at mindske mængden af ledninger der løber gennem bilen. Med et CAN-bus system, har man implementeret mellem styrebokse. Dette mindsker som før nævnt mængden af ledninger i bilen, men giver også mulighed for bedre at kunne gå ind og skifte enkelte dele i bilens ledningsnet. Det har også fordelen af at være et robust system mod elektriske forstyrrelser og elektromagnetisk påvirkning. Systemet gør det også muligt at få individuelle ECU's til at snakke sammen. F.eks. kan mange nyere biler styre bilens radio via knapper på rattet. I nogle biler vil man også kunne kontrollere alle bilens sideruder fra førersædet. Disse funktioner er mulige grundet CAN-bus systemet.
Før CAN systemet blev opfundet, havde man kun klassiske punkt til punkt ledningsforbindelser. I dag er CAN-bus systemet det internationale standardsystem på sit område, og bliver brugt i alt fra almindelige personbiler, til landbrugsmaskiner og byggekraner.
Systemet er fremtidssikret og under konstant udvikling, det kan ses ved at vores biler bliver mere og mere intelligente. Vores elektroniske enheder er også bundet sammen på kryds og tværs, inklusiv vores biler. I den udvikling er CAN-bus Systemet en vigtig del af fremtidens udvikling af biler.
Forsk
ratinterface canbus + adapter, canbus adaptere,