Nummerplade

Ofte stillet spørgsmål omkring elbil


Når man skal investere i en elbil for første gang, dukker der en masse spørgsmål op. Vi har opstillet de mest hyppigt spurgte spørgsmål med dertil hørende svar.

 

Rækkevidde

Hvor langt kan jeg køre på en fuld opladning?

Rækkevidden for en elbil varierer afhængigt af mærke og model, men de fleste moderne elbiler har en rækkevidde på mellem 300 og 600 km på en fuld opladning. Når det gælder elbiler, regner man i watt timer per kilometer, eller kilowatt timer (kWh) pr. 100 kilometer. Som tommelfinger regel kan en elbil afhængig af vind og vejr, i gennemsnit køre 5-7 kilometer pr. kilowatt time. Så har du en elbil med et 50kW batteri, kan du køre ca. 300 kilometer på en opladning. 6 kilometer * 50kW = 300 kilometer.

Hvordan påvirkes rækkevidden af kørselshastighed, temperatur, og brug af klimaanlæg?

  • Kørselshastighed: Højere hastigheder øger energiforbruget, hvilket reducerer rækkevidden.
  • Temperatur: Ekstreme temperaturer, både høje og lave, kan påvirke batteriets effektivitet. Kolde temperaturer reducerer ofte rækkevidden, idet den skal varme kabinen mere op, mens meget varme temperaturer kan kræve mere energi til afkøling.
  • Brug af klimaanlæg: Klimaanlæg og opvarmning bruger strøm fra batteriet, hvilket også kan reducere rækkevidden.

 

Opladning i Danmark og udlandet

Hvor kan jeg finde en ladestation eller ladestander?

Antallet af ladestationer varierer afhængigt af hvor du bor. Du kan bruge apps som:

PlugShare, ChargeMap, Plugsurfing eller tjenester som Google Maps for at finde ladestationer i dit område. De forskellige apps fungerer også i udlandet.

Hvor lang tid tager det at oplade en elbil fuldt ud?

  • Hurtigopladning (DC): Kan oplade en elbil til 80% på 20-40 minutter, afhængig af bilens batterikapacitet.
  • Mellemopladning (AC): Tager typisk 4-8 timer for en fuld opladning med en ladeboks derhjemme (7-22 kW).
  • Standard opladning: Kan tage 8-12 timer eller mere ved brug af en almindelig 220V stikkontakt (2-3 kW).

Kan jeg oplade min elbil igennem en almindelig stikkontakt?

Ja, det kan du godt. Det er lovligt at lade din elbil med en såkaldt ”mormorlader” i stikket. Den bør dog kun bruges, hvis du ikke har andre muligheder. Desuden skal du sikre dig at laderen max må lade med 6 ampere for at undgå overophedning,.

 

Omkostninger

Hvor meget koster det at købe og vedligeholde en elbil sammenlignet med en benzinbil?

  • Købspris: Elbiler har generelt en højere startpris end benzinbiler, men priserne falder stille og roligt i takt med at elbils markedet udvikler sig, og konkurrencen bliver større. Bankerne tilbyder i dag de såkaldte grønne billån, hvor renten er lavere kontra et billån til en benzin eller diesel bil.
  • Vedligeholdelse: Elbiler har lavere vedligeholdelsesomkostninger. Du slipper for at bruge penge på olieskift, udstødningsreparationer og andre motorrelaterede omkostninger. Dog anbefaler vi altid at få den serviceret regelmæssigt, for at få tjekket andre sliddele efter.
  • Forsikring: Elbiler er typisk dyrere i forsikring, grundet de mange hestekræfter og udstyr de har. Så undersøg på forhånd hos dit forsikringsselskab, hvad den koster at forsikre. 
  • Driftsomkostninger: At afgøre om det er billigst at lade en elbil op derhjemme, eller via en abonnementsordning, afhænger af flere faktorer, herunder elpriser, abonnementsomkostninger og kørselsbehov. For de fleste vil en ladeboks derhjemme være den billigste løsning, især hvis man kan udnytte lavere natpriser og har mulighed for at installere en ladeboks derhjemme. Abonnementsordninger kan være fordelagtige for dem, der ofte kører lange ture eller har behov for hurtigopladning.

Kend din elpris hjemme: Tjek din elregning for at finde ud af, hvad du betaler pr. kWh.

Installationsomkostninger: Beregn omkostningerne ved installation af en ladeboks derhjemme og fordel denne omkostning over antallet af år, du planlægger at bruge den.

Abonnementsomkostninger: Undersøg forskellige abonnementsløsninger, deres omkostninger og de fordele, de tilbyder.

Eksempel:

  • Hjemmeopladning: Hvis din elpris er 2 DKK pr. kWh og din bil bruger 15 kWh pr. 100 km, koster det 30 DKK at køre 100 km.
  • Abonnement: Hvis et abonnement koster 400 DKK om måneden og inkluderer 200 kWh, svarer det til en pris på 2 DKK pr. kWh, men der kan være yderligere gebyrer på for brug af bestemte ladestationer.

 

Batterilevetid og garanti

Hvor lang tid holder batteriet, og hvad koster det at udskifte?

  • Levetid: Moderne elbilbatterier har en forventet levetid på 8-15 år og de seneste målinger viser at batteriet er væsentlig mindre følsom for mange km end tidligere antaget, og afhængigt af brug og vedligeholdelse er det ikke umuligt at batteriet kan holde helt op til 500.000-1.000.000km. Man skal dog huske på at batteriet i en elbil er en sliddel, hvorved en langsom degradering af batteriet må forventes. Lidt ligesom batteriet i din mobiltelefon. Er du i tvivl om hvor godt dit batteri har det, kan mange værksteder i dag lave en testrapport på batteriet.
  • Udskiftningsomkostninger: Prisen for at udskifte et batteri kan variere fra 30.000 til 150.000 DKK eller mere, afhængigt af batteriets størrelse og bilens model. Priserne forventes dog at falde i fremtiden.

Hvad dækker batterigarantien?

De fleste elbiler kommer i gennemsnit med en batterigaranti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Garantien dækker normalt tab af batterikapacitet under et bestemt niveau (typisk 70-80% af den originale kapacitet) FDM har lavet en fin rapport over garantierne på de forskellige elbils mærker. Her kan du se og læse hvad du skal holde øje med. Lange garantier på nye elbilmærker overhaler "gamle" konkurrenter | FDM

Hvad sker der hvis elbilen løber tør for strøm mens man kører?

Hvis batteriet løber tør for strøm, mens du kører i en elbil, vil bilen gradvist miste kraft og til sidst stoppe helt. Her er, hvad du kan tage af forholdsregler:

Før batteriet løber helt tør:
  • Advarsler: De fleste elbiler giver advarsler i god tid, når batteriniveauet er lavt. Disse advarsler kan vise sig i form af lyde i bilen eller visuelt på bilens infoskærm.
  • Begrænset ydeevne: Bilen kan automatisk reducere ydeevnen for at spare på den resterende strøm og forøge rækkevidden lidt.
Når batteriet løber helt tør:
  • Tab af kraft: Bilen vil langsomt miste kraft. Du vil normalt mærke en gradvis nedgang i acceleration og hastighed.
  • Stop: Bilen vil til sidst stoppe helt, normalt når batteriet er tomt, eller så tæt på afladet at det kan skade batteriet at tømme det yderligere. På nogle biler kan du når batteriet dør, starte den en gang mere og køre den nogle meter for at parkere den.
Hvad du kan gøre:
  • Planlæg din rute: Prøv altid at planlægge din rute, så du har adgang til ladestationer undervejs.
  • Nødopkald: Hvis du alligevel løber tør for strøm, kan du kontakte vejhjælp. Mange vejhjælpstjenester tilbyder nu også opladning af elbiler.
  • Transport til ladestation: Nogle vejhjælpstjenester kan trække din bil til nærmeste ladestation.
Forebyggende tiltag:
  • Monitor batteriniveau: Hold øje med batteriniveauet og lad i god tid.
  • Brug navigation med ladestationer: Brug navigationssystemer, der inkluderer ladestationer langs ruten.
  • Nødbatteri: Overvej at anskaffe et bærbart nødopladningssystem, selvom disse ofte kun giver nok strøm til at nå en nærliggende ladestation.

Ved at være opmærksom på batteriniveauet og planlægge dine ture, kan du minimere risikoen for at løbe tør for strøm midt på vejen.

Tager batteriet skade, hvis jeg ikke lader det op til 100%?

Nej, batteriet på din elbil tager ikke skade af, at du ikke lader det helt op. Faktisk kan det være gavnligt for batteriets levetid at undgå at lade det helt op til 100%, og at undgå at lade det falde til 0%.
Batterierne på elbilerne, har det bedst når de holdes inden for et moderat opladningsniveau. Mange fabrikanter anbefaler at holde batteriet mellem 20% og 80% for at forlænge dets levetid. Her er nogle grunde til dette:

  • Undgå at stresse batteriet: Høj spænding (som ved 100% opladning) kan stresse batteriet og potentielt reducere dets levetid.
  • Varmeproduktion: Opladning til 100% hele tiden kan generere mere varme, hvilket også kan være skadeligt for batteriet.

Mange elbiler har indbyggede funktioner og apps, der tillader dig at indstille en øvre grænse for opladningen (f.eks. 80%), som kan bruges til daglig opladning. For længere ture kan du lade op til 100%, men det er bedst at gøre det lige før turen og ikke lade bilen stå med fuldt opladet batteri i længere perioder.

Så generelt set er det en god praksis at undgå at lade batteriet helt op til 100%, medmindre det er nødvendigt for en lang tur.


Bemærk: Alle anvisninger i vores vejledninger og HowTo sider, er med det forbehold at du altid som bruger skal gøre dig bekendt med anvisninger hos producenten, både hvad angår produktet, men og i forhold til evt. anvisninger fra producenten af det køretøj/produkt, som det omhandlende produkt/vejledningen skal benyttes til eller sammen med.


Alle informationer på disse sider er udelukkende vejledende, og Avant Denmark A/S - Biludstyr.dk kan ikke drages til ansvar for hverken holdninger eller anvisninger i de tilknyttede dokumenter.