Nummerplade

Vælg den rigtige ladeboks til elbilen


Købsguide: Sådan vælger du den rigtige ladestation

Når du er på udkig efter en ladeløsning til din el- eller plugin hybrid bil, melder der sig hurtigt en række spørgsmål. Vi håber her at kunne hjælpe dig med at få svar på nogle af dem.

Avant Denmark – biludstyr.dk er leverandør af DEFA’s testvindende ladestationer.

Det er der mange gode grunde til, men først og fremmest anbefaler vi DEFA, fordi de er Nordens førende leverandør af komplette ladeløsninger til elbiler, til boliger, boligselskaber og lejlighedskomplekser, virksomheder og offentlige parkeringsanlæg.

Det er altså en producent, der ved, hvad de har med at gøre, og som har erfaring med det nordiske klima. Noget som deres testvindende ladeteknologi også bekræfter.

Hvorfor skal jeg vælge DEFA frem for andre mærker?

Med en DEFA ladestation er du sikret en kvalitet i topklasse.

DEFA’s Power ladestation ligger helt fremme i førerfeltet. Den blev kåret som Årets Ladestation 2023 og er hele 5 gange Bedst i test-vinder fx i stor svensk sammenligning af ladebokse. 

Senest har mobilsiden.dk testet de ”top 5 bedste ladebokse på markedet”, og deres konklusion er kort og godt: ”DEFA Power er den bedste ladeboks”. Det er den fordi ”DEFA Power er kendetegnet ved sin brugervenlighed, robuste design og høje sikkerhed, som gør den ideel til både privat og erhverv.”

Og det er absolut ikke nye toner for DEFA, som er godt vant til at pryde sig med testvindertitler. DEFA eRange UNO ladestation er fx tidligere blevet kåret som testvinder af FDMs søsterorganisation i Tyskland, ADAC, baseret på sikkerhed, brugervenlighed og pålidelighed. Modellerne IQ og DUO er videreudviklinger af testvinderen, så de er endnu længere fremme.

Ud over den sublime kvalitet, EJER du selv boksen, hvis du vælger DEFA-løsningen. Der er ingen abonnement, gebyrer el.lign. Her er der dermed ikke tale om en leje- eller leasingaftale af en boks, i stedet går betalingen gennem den el-aftale, du allerede har i husstanden.

På den lange bane er der penge at spare ved at investere i sin egen boks. Faktisk viser undersøgelser, at kører du 15.000 km eller under, vil det være en fordel at investere i egen boks frem for en lejeaftale.

Få et hurtigt overblik over de mest gængse modeller. Klik her>

Hvad koster det?

Prisen afhænger af, hvor avanceret en ladeløsning, du vælger. Det er jo et lidt irriterende ukonkret svar, men vi kommer ikke uden om, at prisen afhænger meget af det ladebehov, du har. Er du i tvivl om netop det, kan det måske hjælpe dig at se nærmere på de forskellige eksempler på scenarier, man kan stå i nedenfor.

Du kan også se de forskellige ladestationer, vi tilbyder, her på biludstyr.dk.

Det bedste råd for ikke at risikere, at det bliver dyrere end højest nødvendigt, er, at vælge ladestation efter, hvad du reelt har brug for. Der er ingen grund til at vælge alle de smarte funktioner til, hvis behovet ikke eksisterer eller for kraftig en lader, hvis din bil ikke kan tage imod så meget strøm.

Få evt. en kapacitetsvurdering af en elektriker inden bestilling af ladeboks. Det kan vi være behjælpelige med, kontakt Mads, på mjl@biludstyr.dk, og hør mere.

Hvor lang tid tager DEFA ladeboksen om at lade min bil? Har det noget at sige for valg af model?

Hvor lang tid, det tager at lade din bil, kommer an på, hvor meget den skal lade, hvor meget strøm, den kan tage imod, og hvilken model af ladestation, du vælger.

Du skal naturligvis vælge en ladestation, der passer til det ladebehov, du har til daglig.

Og hvilken station gør så det?

Først of fremmest skal du undersøge, hvor meget strøm din bil kan tage imod. Der er ingen grund til at købe en overdimensioneret lader på fx 11 kW, hvis bilen alligevel ikke kan tage imod mere end 3,7 kW.

Dernæst skal du vide, hvor mange kW du skal kunne nå at lade på bilen i løbet af en nat eller efter en endt arbejdsdag. Kort sagt, hvor mange kW har du brugt i løbet af dagen? Hvis du fx har brugt 60 kW på en dag og skal have det samme ladet på bilen igen, så den er klar til næste dag, skal der naturligvis lades 60 kW på igen.

Har du en 11 kW lader, tager det 5,4 time.

Har du en 7,4 kW lader, tager det 8,1 time

Har du en 3,7 kW lader, tager det 16 timer.

Til sammenligning: Bruger du en såkaldt mormorlader (nødladeren i elbilen, der kan sluttes til en almindelig stikkontakt), som kun kan lade 1,8 kW på i timen, tager den 33,3 timer.

Så når du vælger lader, så sørg for, at du har nok kapacitet til at få din elbil ladet tilstrækkeligt op natten over.

Hvad får du ud af at vælge en ladeboks med lastbalancering?

Der tilbydes efterhånden en del ladekoncepter til elbiler på det danske marked. Men har du brug for at lade én eller flere elbiler i en bolig eller et autoværksted med et til tider højt forbrug, er det mest optimale at vælge en ladeløsning, der kan fordele strømmen (effekten) efter det samlede forbrug. På den måde sikrer du den bedste udnyttelse af strømmen.

De eksplosivt stigende elpriser, vi har oplevet efter Ruslands invasion af Ukraine, har i den grad eskaleret behovet for at opnå den mest optimale strømudnyttelse, både i private hjem og i virksomheder. Også når det gælder valg af ladeboks til elbilen.

Da DEFA gik ind på markedet for opladning af elbiler, forstod de hurtigt, at det for nogle brugere vil være helt afgørende, at få en ladestationen, der kan fordele effekten i spidsbelastningsperioder, hvor strømforbruget er ekstra højt. Derfor udviklede de eRange IQ 11 kW hCLU og eRange IQ 22 kW hCLU, der som standard kan yde lastbalancering (også kaldt fulddynamisk effektudligning).

Siden er DEFA Power kommet til, som giver mulighed for fulddynamisk lastbalancering med DEFA Balancer (tilkøb).

Vælger du en ladeboks med lastbalancering, kan du tilpasse opladningen til dit specifikke strømforbrug. Det betyder, at du kan lade på fuld effekt, når det øvrige forbrug er lavt, fx aften, nat og formiddag. Samtidig er al kapaciteten tilgængelig i boligen, når du har brug for den.

Det giver fuld frihed og fleksibilitet, uden en dyr investering i øget strømtilgang. Og hovedsikringen er naturligvis også beskyttet.

Ret praktisk fungerer konceptet ved, at der med ladeboksen følger en energimåler, som kobles til i strømskabet. Måleren aflæser ejendommens forbrug i realtid og tildeler den overskydende strøm til ladeboksen. Effekten til ladeboksen justeres ned de tidspunkter på dagen, hvor der er et højt forbrug. Det giver dig den maksimale udnyttelse af strømmen, hurtigst mulig opladning, og du undgår samtidig, at der sker skader på bygningens installation som følge af overbelastning af strømnettet. Det sidste vil være en klar fordel for fx værksteder, boligselskaber og i sommerhuse, hvor man ofte har gang i mange elektriske apparater samtidig.

Du kan få et indtryk af, hvordan det fungerer, ved at simulere dit forbrug, ud fra hvor mange ampere, der er tilgængelig i din hovedinstallation. Juster blot skemaet herunder:

Forskellige scenarier – måske et passer på dig?

Lader til privat brug

Scenarie 1:

Jeg skal lade min plugin hybrid bil – det skal bare være den nemmeste og billigste løsning.

Her vil løsningen være DEFA Solid. Plugin hybrid biler kan ikke tage imod så meget strøm og har ofte relativt små batterier. Derfor er en 3,7 kW lader tilstrækkelig.

Scenarie 2:

Jeg skal lade min elbil op. Jeg har minimum 25 amp. tilgængelig og ikke det store forbrug i huset*. Jeg ønsker den billigste løsning.

Her vil løsningen være DEFA Power for at være sikker på, at elbilen får strøm nok, eller at man er sikret længere ud i fremtiden i forhold til hvor mange kW, elbilen kan tage imod.

Scenarie 3:

Jeg skal lade min elbil op, men jeg har begrænset kapacitet i mit elnet, da husets øvrige forbrug kan være ret højt til tider. Det er vigtigt for mig, at bilen er fuldt opladet hver morgen.*

Her vil løsningen være DEFA Power i kombination med DEFA Balancer Home lastbalancering. DEFA Power optimerer den tilgængelige strøm, og med PowerSmart appen kan du undgå spidsbelastningsperioder og de tidspunkter, hvor strømmen er dyrest. 

Hvis du vælger, at have en DEFA Balancer Home sammen med din DEFA Power måles strømforbruget i din bolig i realtid, og den kapacitet, der er til rådighed, går til opladning af bilen. Det kaldes fuld dynamisk effektudligning eller lastbalancering. For at opnå lastbalancering kommunikerer DEFA Balancer Home direkte med sikringsboksen og måler aktivt fasernes effekt og fordeler strømmen mere effektivt. Når du bruger mindre strøm i huset, f.eks. om natten, er der mere strøm til rådighed til at oplade din bil. Det giver større fleksibilitet og gør opladningen endnu hurtigere. Uden at øge den afgivne effekt, eller risikere skader på husets installation..

Scenarie 4:

Min ladeboks kommer til at sidde monteret, så andre vil kunne få adgang til den. Hvordan forhindrer jeg, at andre bruger min ladeboks og strøm?

Løsningen er en DEFA Power, den har RFID og kan derfor ”låses” elektronisk så andre ikke kan bruge den. Med DEFA Power kan der laves adgangskontrol, så kun du kan lade på boksen - og evt. dele den med andre efter behov via DEFA Power appen.

Scenarie 5: 

Jeg ønsker en løsning, hvor jeg kan få elafgiften refunderet, da jeg kører mange kilometer, og derfor bruger meget strøm til min elbil.

Her vil løsningen igen være DEFA Power. Denne model har indbygget EU-godkendt (MID-godkendt) strømmåler, som kan aflæses online. Du vil kunne få afgiftsrefusion via TakeCHARGE

Scenarie 6:

Jeg har to elbiler, som jeg ønsker at få ladet samtidig.

Hvis ikke du har mulighed for at skifte mellem, hvilken bil du lader, men har brug for at kunne lade to biler samtidig, vil løsningen være to DEFA Power. De kan kobles sammen i netværk, så de tilpasser sig hinanden. Ved opsætningen indstiller man, hvor mange ampere, der er til gruppen i alt, og derved lastbalancerer de to ladere mod hinanden.*

Er der begrænset kapacitet i elnettet, anbefaler vi, at der monteres en DEFA Balancer Home. Den aflæser husets forbrug i realtime og tildeler det overskydende til ladeboksen.* 

Scenarie 7:

Jeg har firmabil og har brug for dokumentation af mit forbrug til min arbejdsplads

DEFA Power har en MID-godkendt måler, som bruges i forbindelse med forbrugsafregning. DEFA Power appen har en firmabilsløsning, hvori du kan kategorisere dine ladesessioner som enten "privat" eller "erhverv". Derefter kan du trække en rapport ud med oplysninger til din arbejdsgiver.

Scenarie 8:

Jeg ejer et udlejningssommerhus og vil gerne give lejerne mulighed for at lade bilen under deres ophold. Hvilken løsning passer bedst til at lade mange typer biler? Og hvordan undgår jeg for meget papirarbejde ved afregning?

En fleksibel ladeløsning kan være afgørende for elbilejeren, når han skal vælge udlejningshus til sin ferie.

Vi tilbyder forskellige løsninger, som egner sig rigtig godt til sommerhuse. Naturligvis vil der være mange skiftende brugere og behov for et overskueligt overblik over både forbrug og afregning. Noget vores platform netop tilbyder.

Vi anbefaler DEFA Power som den helt rigtige løsning til sommerhuse.

Sommerhusene har oftest kun strøm som forsyning til varme og elektricitet. DEFA Power i kombination med DEFA Balancer Home yder lastbalancering i forhold til sommerhusets øvrige forbrug. Dvs. er der gang i spabad, sauna, el-radiatorer m.m. vil effekten til ladestationen automatisk reguleres ned, så der ikke springer sikringer eller sker skade på husets installation.

Med denne løsning vil sommerhusejeren skulle opkræve forbruget samlet med husets øvrige forbrug til samme takst. Det kan ikke være nemmere!

Udforsk mere om ladeboks til sommerhus. Klik her> 

 

*Er du i tvivl om hvor mange ampere du har tilgængelig, så tjek hos dit el-selskab – de kan oplyse hvor stor en hovedsikring, man har til huset.

Ved tvivl, tal evt. med elektrikeren. Elektrikeren laver under alle omstændigheder en kapacitetsvurdering for at finde ud af, om dit elektriske anlæg kan give tilstrækkelig med strøm til laderen, du skal have monteret. Nogle gange skal der søges om en ny og større hovedsikring hos det lokale elselskab. Dette ekstraarbejde udføres og faktureres direkte af din elektriker efter aftale.

Vælger man Defa Power, som er en 22kw lader, men ikke har nok ampere til rådighed, indstilles laderen blot til færre ampere ved selve konfigurationen af ladeboksen. Laderen kan justeres fra 6A – 32A.

Hvor stort forbrug man har, og hvornår på dagen der er spidsbelastning, plejer man, at kunne se på sin forbrugsoversigt, når man logger sig ind hos sit el-selskab.

 

Lader til erhvervs brug:

Scenarie 9:

Jeg har behov for at kunne lade kundens bil op, mens den er på værkstedet. Det skal bare være den billigste løsning. Jeg har ikke tænkt mig at skulle opkræve noget for det. Det er tænkt som en service.

Her vil løsningen være DEFA Power, som tilbyder lynhurtig opladning til dine kunder. Der kan, hvis du ønsker det, laves adgangskontrol, så du via DEFA Power appen kan bestemme, hvem der har adgang til ladeboksen.

Scenarie 10:

Jeg ønsker en eller flere ladestationer, hvor jeg kan tage betaling for ladning.

Løsningen er en eller flere DEFA Power ladestationer. DEFA Power opsættes med forskellige aktører, hvor du som ladeoperatør selv kan bestemme strømprisen i DEFA Power appen, og derved have en indtægtskilde.

Hvis du har flere DEFA Power ladestationer, kan de kobles sammen i netværk, så de tilpasser sig hinanden.

Ladekablet er fastmonteret til boksen, så ingen kan stikke af med det.

Husk også stikket

Når du har fundet, den rigtige model af ladestation, der passer til dine og bilens behov, skal du have fundet det korrekte stik til bilen.

Der findes 2 standarder:

Type 1:

Stikket er sjældent brugt i Europa, men er udbredt i elbiler fra Asien og til dels i USA. Derfor findes de stadig på det danske marked i ældre modeller af elbiler fra det asiatiske marked. Stikket har 5 forbindelser: 2 til ladestrøm, 1 til jord og 2 til signaloverførsel.

Tekniske Specifikationer for Type 1 ladekabel

  1. Effekt og Spænding:
    • Effekt: Op til 19 kW.
    • Spænding: Specificeret til at håndtere 120 V og 240 V.
    • Strømstyrke: Op til 80 A.
  2. Ladningstype:
    • Understøtter kun 1-faset opladning

Et Type 1 ladestik kan bruges på offentligt tilgængelige ladestandere med Type 2 stik ved hjælp af dette kabel, der har Type 1 stik i den ene ende (køretøj) og et Type 2 i den anden ende (ladestander).

Type 2:

Type 2 stikket kan forsyne bilen med både en og trefaset vekselstrøm (AC) og kan maksimalt benyttes op til 70 ampere. Type 2-stikket er det mest udbredte indenfor elbiler i Danmark og Europa generelt.

Tekniske Specifikationer for Type 2 ladekabel:

  1. Strømstyrke og Spænding:
    • 1-faset opladning: Op til 70 A og 500 V AC.
    • 3-faset opladning: Op til 63 A og 500 V AC.
    • Jævnstrømsoplading (DC) Op til 140 A og 500 V.
  2. Stikkontakter:
    • Faseledere (L1, L2, L3): 3 faseledere til 3-faset strøm.
    • Nulleder (N): 1 nulleder.
    • Jordleder (PE): 1 jordleder.
    • Kommunikationsledere (CP, PP): 2 kommunikationsledere mellem bilen og ladepunktet for at styre opladningsprocessen.

Er du i tvivl om hvilket stik der er på din elbil, spørg da forhandleren, eller tjek stikket på bilen. De ser sådan ud:

 

Hvordan med installation?

En ladeboks til din elbil, monteres i nærheden af, hvor bilen holder parkeret, carporten, garagen eller i indkørslen.

Det anbefales at den sidder beskyttet mod dårligt vejr, eller at den monteres med et lille tag over, hvis den sidder helt frit.

DEFA’s lade stationer kan leveres via en el-installatør, som tager sig af alt det praktiske.

Spørgsmål?

Har du spørgsmål til DEFA’ ladeløsninger, eller vil du gerne have oplyst nærmeste forhandler? Kontakt Mads på:

E-mail: mlj@biludstyr.dk


Bemærk: Alle anvisninger i vores vejledninger og HowTo sider, er med det forbehold at du altid som bruger skal gøre dig bekendt med anvisninger hos producenten, både hvad angår produktet, men og i forhold til evt. anvisninger fra producenten af det køretøj/produkt, som det omhandlende produkt/vejledningen skal benyttes til eller sammen med.


Alle informationer på disse sider er udelukkende vejledende, og Avant Denmark A/S - Biludstyr.dk kan ikke drages til ansvar for hverken holdninger eller anvisninger i de tilknyttede dokumenter.